در استان گیلان موزه‌های متعددی فعال هستند که از این میان موزه‌هایی که کارکرد فرهنگی دارند از جذابیت بیشتری برخوردار هستند.

موزه رشت

بنای موزه رشت با قدمتی حدود100سال در زمینی به وسعت 700متر مربع وزیر بنای به وسعت 560متر مربع قرار دارد. این بنا متعلق به میرزا کوچک خان کسمایی یکی ازیاران میرزا کوچک خان بود که درسال 1349 توسط وزارت فرهنگ هنروقت، جهت تبدیل به موزه خریداری گردید و درسال 1368با‌ مالکیت سازمان میراث فرهنگی تجهیزو بازسازی شد. این موزه ازدو بخش بزرگ تشکیل شده است،دربخش مردم شناسی، مباحث هنری ومشاغل استان با کمک اشیای و مجسمه ها معرفی می گردد،همچنین پوشاک سنتی استان به آداب و‌رسوم ونوع زندگی بومی مردم استان به زیبایی تمام مطرح گردیده است.دربخش باستان شناسی به کمک یک گور بازسازی شده‌از نحوه تدفین تا نوع چیدمان اشیایدر مقابر مطرح می گردد،در ویترینهای این بخش اشیای بسیاری که حاصل حفاری وگویای تمدن درخشان این استان می باشد به نمایش درآمده است. موزه رشت به استثنای روزدوشنبه، همه روزها پذیرای عموم می باشد.

موزه تاریخ چای

بنای موزه وآرامگاه محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف السلطنه یکی ازجاذبه های گردشگری شهرستان لاهیجان است،که دارای زیر بنای به وسعت 512مترمربع می باشد.این موزه دردو طبقه ویک برج به معرفی ابزار وادات مصرف چای واسناد متفاوتی می پردازد،همچنین مراحل کشت،برداشت نگهداری وپرورش بوته چای وفرآوری وآماده سازی برای عرضه در غرفه های متعدد مطرح می گردد. به منظور ارج نهادن به زحمات کاشف السلطنه (پدر چای ایران)مقبره رابا سبک معماری خاصی بنا نهادند،این مجموعه درسال 1373 تبدیل به موزه گردید. موزه لاهیجان درباغات چای همه ساله پذیرای بازدید کنندگان بیشماری می باشد.

موزه تاریخ طبیعی

بنای این موزه در سال1357در زیرزمینی به مساحت300مترمربع در دو طبقه جمعا به مساحت440 مترمربع در ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست تاسیس گردید،راه اندازی و تجهیز این موزه ازسال1383 برعهده شرکت فنی، هنری نگارستان بوده است.

موزه ازجند بخش تشکیل شده است که شامل‌:

1ـ بخش دیوارماها یا بازسازی زیستگاه ها،این بخش دارای6 صحنه از زیستگاه های ویژه استان (مناطق حفاظت شده) است،که درهر صحنه سعی شده است تا‌ بابهره گیری از تکنیک دیوارما سازی نمایی از همن زیستگاه و طبیعت خاص را به نمایش در می آورد.

2ـ بخش پرندگان، این پرندگاه شامل چند غرفه یاویترین است که درآنها پرندگان شکاری،ماکیان سانان وپرندگان شاخه نشین مجموعا به تعداد80 گونه وپرندگان آبزی به تعداد 45 گونه به نمایش درآمده است.

موزه نظامی

کاخ میان پشته یا موزه نظامی در وسط باغ وسیعی به دستور رضا شاه وجای کاخ سوخته چوبی خوشتاریا ساخته شد،که یک طرف آن مشرف به دریاست. زیربنای کاخ1168مترمربع است وبدنه آن از سنگ قواره بلوک وبه صورت دوجداره ساخته شده است.این کاخ دارای 11اتاق و یک سالن پذیرایی است،سقف کلیه اتاق ها ازبتن آرامه بوده و سقف داخلی دارای گچبری های زیبا وبرجسته استاد محمود همدانی و پدرش می باشد.نجاری این کاخ را استاد مینوئی و استاد باقر قزوینی انجام داده اند،دو ردیف پلکان بدون پایه یادگار هنر حاج سلیمان شاروتی می باشد که به سرسرای طبقه دوم منتهی می شود.

این کاخ در سال1348 به نیرونی دریایی واگذار و در سال1357 تبدیل به موزه بعداز انقلاب اسلامی در سال1364 بازگشایی شد.مجموعا بیش از25000 شی ازجمله انواع سلحه های جنگلی،شکاری،امنیتی و انولع سلاح های سرد و انواع ماکت ناوها وکشتی های جنگی و تفریحی و صنعتی و ابزار کشتی رانی و دریای،همچنین لوازم شخصی متعلق به رضاشاه و تابلوهای نقاشی و هدایا در این موزه نگهداری می شود.این بنا با شماره1511 به ثبت آثار ملی رسیده است و همه روزه پذیرایی بازدیدکنندگان می باشد.

موزه مردم شناسی

در مدخل ورودی شهرک تاریخی مالوسه به همت آقای فرهاد شرفی به عنوان موسس وپشتیبانی شهداری مالوسه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان مجموعه ای ازاشیای مربوط مربوط به فرهنگ مردم ماسوله در ساختمانی به وسعت 70 متر مربع ، در سه اتاق به نمایش درآمده است.

این موزه در راستای فعالیت های فرهنگی منطقه در سال 1381 راه اندازی گردیده است و هر ساله تعداد قابل توجهی گردشگر و مسافر از این فضا دیدن می کنند . بعضی از اشیاء این موزه امانی و متعلق به مردم است.

 

 

 

 

 

نیاز به راهنمایی دارید؟با ما برای سفارش آگهی و تبلیغ خود تماس بگیرید!