مسجد جامع رشت

مسجد جامع رشت يكى از قديمترين مساجد استان گيلان است. بناى اصلى آن بوسيله خاندان هدايت بنا شده است. در سال 1277 يا 1278 ه .ق به همت بازرگانان رشت جديد بنا گرديده است. در كنار اين مسجد مدرسه علميه‏اى وجود داشته كه بعدها خراب شده. اين مسجد بارها مرمت و بازسازى شده است. اين مسجد در سال 1383 ه .ق از نو ساخته شده است.

مسجد جامع امشه

مسجد جامع امشه در دهكده امشه سنگر واقع شده است و در سال 1300 ه .ق بنا گرديده است.

مسجد گلشن

اين مسجد از مساجد خوب رشت است و در ميدان كوچك محله بازار قرار دارد.

مسجد كاسه فروشان (مسجد آقا سيد حبيب الله)

مسجد كاسه فروشان يكى از مساجد بزرگ رشت، در بازار خرازها واقع شده است. در پشت مسجد، مدرسه علميه مهدويه، مركز آموزش علوم دينى قرار دارد و با كوشش آيت الله سيد مهدى رودبارى (متوفى 1368 ه .ق) بنا شده است. قبر سيد در قسمت شرقى مسجد قرار دارد.

مسجد زرگرها

مسجد زرگرها در بازار زرگرهاى رشت قرار دارد و بيش از 50 سال قدمت دارد مزار آقا مير محمد از فرزندان امام زين العابدين عليه‏السلام نزديك در ورودى شرقى مسجد قرار گرفته است. اين مسجد محرابى كاشيكارى تازه ساز دارد كه در پائين آن سال 1361 ه .ق نقش بسته است.

مسجد مستوفى

مسجد صفى، كه به سفيد و شهيديه نيز معروف است از قديمى‏ترين مساجد رشت مى‏باشد (مسجد صفى يا شهيديه محل كشته شدن صفى شاه وليعهد شاه عباس، كه به فرمان وى كشته شده) قدمت اين مسجد به چهار قرن قبل باز مى‏گردد. در اين مسجد چاهى به نام چاه صفى يا چاه صاحب الزمان مشهور است. مردم شبهاى جمعه بر سر اين چاه مى‏آيند و نامه‏هاى را كه براى حضرت قائم عليه‏السلام نوشته‏اند در چاه مى‏اندازند و از آب آن براى تبرك و سلامتى مى‏نوشند.

مسجد حاجى حسن

مسجد حاجى حسن در محله صالح‏آباد معروف به بازارچه سبز ميدان رشت واقع شده است. اين مسجد بيش از نيم قرن قدمت دارد.

مسجد چله خانه

مسجد چله خانه در محله چله خانه رشت واقع شده است. در كنار اين مسجد، مرقد آقا ميرنظام‏الدين فرزند امام على‏النقى عليه‏السلام قرار دارد و قبر دكتر حشمت (از مشاوران نهضت جنگل) در صحن حياط مسجد قرار دارد.

مسجد صيقلان

مسجد صيقلان در محله صيقلان رشت قرار دارد.

مسجد حاجى صمدخان

مسجد حاجى صمدخان در محله باقر آباد رشت واقع شده است. اين مسجد داراى وقفيات فراوانى بوده است. در محراب آن تاريخ 1334 ه .ق به چشم مى‏خورد.

مسجد حاجى مجتهد

مسجد حاجى مجتهد در محله صيقلان رشت واقع شده است. اين مسجد به جاى مسجد حاجى على اكبر ساخته شده است. درى نسبتا ظريف اين مسجد را آراسته است و اشعارى زيبا بر روى آن حك شده است كه عبارت است از:

ملكا ذكر توگويم كه تو پاكى خدايى نروم جز به همان ره كه توام راهنمايى همه درگاه تو جويم همه از فضل تو پويم همه توحيد توگويم كه بتوحيد سزايى

مسجد بديع الله (بادى الله)

مسجد بديع الله در محله بديع الله رشت واقع شده است. قبر بديع الله بانى مسجد در قسمت شمالى مسجد قرار گرفته است. اين مسجد در سال 1344 ه .ق بنا گرديده است.

مسجد ساغرى سازان

مسجد ساغرى سازان در شهر رشت واقع شده. كتيبه گلدسته مسجد بناى آن را در سال 1204 ه .ق نشان مى‏دهد.

مسجد خواهر امام

اين مسجد سابقا به مسجد لاله شوى معروف بوده است. در كنار مسجد، بقعه خواهر امام قرار دارد كه بوسيله درى به هم متصل مى‏شوند. مسجد بوسيله آيت الله شيخ مهدى لاكانى از علماى بزرگ رشت تعمير شده است.

مسجد جامع فومن

مسجد جامع فومن، بنايى است آجرى با محرابى ساده كه بسمله بر روى گچ‏برى شده است و درى قديمى و گلدار مسجد را آراسته است.

مسجد جامع ماسوله

مسجد جامع ماسوله (از شهرهاى فومن) در كنار بقعه عون از فرزندان محمد حنفيه مى‏باشد. مسجد جامع متصل به بقعه مى‏باشد در اين طبقه دوم سنگ قبرهايى به ديوار نصب شده است كه تاريخ وفات را در سال 917 ه .ق نشان مى‏دهد.

مسجد صاحب الزمان

مسجد صاحب الزمان از خشت و گل ساخته شده است و در محله خانه بر ماسوله واقع شده بر سر ستونهاى قطور مسجد ابياتى با خط نسخ حك شده است كه تاريخ آن به سال 1117 ه .ق باز مى‏گردد.

مسجد جامع لنگرود

مسجد جامع لنگرود در كنار جاده اصلى لنگرود (خيابان سعدى) واقع شده است. مسجد جامع لنگرود بارها مورد بازسازى و مرمت قرار گرفته است. آخرين بازسازى 1372 انجام پذيرفته است. مسجد جامع لنگرود محل برگزارى نماز جمعه نيز مى‏باشد.

 

 

مسجد آقا سيد حسين

مسجد آقا سيد حسين در كنار بقعه ايشان و برادرش آقا سيد ابراهيم در فشكالى محله لنگرود قرار دارد. بناى اصلى مسجد نوسازى شده است. اين مسجد داراى درى كنده كارى نسبتا قديمى در ايوان غربى است. تاريخ كنده كارى‏هاى روى در سال 1277 ه .ق را نشان مى‏دهد.

مسجد گلشن (مسجد آقاشيخ يحيي)

مسجد گلشن در محله راه پشته لنگرود قرار گرفته است.

مسجد حاجى على (سربازار)

مسجد حاجى على در محله بازار لنگرود قرار دارد. اين مسجد نوسازى شده است. حكاكى در مسجد سال 1241 ه .ق را نشان مى‏دهد.

مسجد حاجى محمدخان امينى

مسجد امينى در راسته زرگرهاى لنگرود قرار دارد و مسجدى بزرگ و پر رونق مى‏باشد. اين مسجد بوسيله حاج محمد خان (متوفى 1302 ه .ش) تجديد بنا شده و آرامگاه خانوادگى وى نيز در حياط مسجد در اطاقى مى‏باشد.

مسجد جامع لاهيجان

مسجد جامع لاهيجان در محله ميدان و در كنار بقعه چهار پادشاهان قرار دارد. اين مسجد بنابر قولى يكى از قديمترين مساجد لاهيجان است و به دستور كيا سلطان، محمد كيا در سال 893 ه .ق در مكان آتشكده‏اى قديمى بنا شده است. مسجد در سال‏هاى 1331 ه .ق و 1370 ه .ش بازسازى و توسعه يافته است. در طرف غربى مسجد، مدرسه‏اى متصل به مسجد قرار دارد. در اين مدرسه چاهى است كه مى‏گويند امام حسن عليه‏السلام از آن چاه براى وضو ساختن آب كشيده است. مردم پول و طلا در چاه مى‏اندازند و بر لبه آن شمع روشن مى‏كنند.

مسجد اكبريه

مسجد اكبريه در محله گابنه لاهيجان واقع شده است. بنابر كتيبه‏اى كه بر ديوار داخلى قرار دارد. اين مسجد در سال 1239 ه .ق در دوره قاجاريه و پادشاهى فتحعليشاه احداث شده است. قسمت‏هايى از بناى مسجد در زلزله سال 1369 ه .ش تخريب و مجددا مرمت شده است.

مسجد شعربافان

مسجد شعربافان در روباف محله لاهيجان واقع شده. بناى قديمى مسجد را خراب كرده و بنايى جديد به جاى آن ساخته‏اند. از آثار قديمى اين مسجد مناره هشت ضلعى است با گلدسته‏اى آجرى، با اين گلدسته از آجر و هرمى شكل است.

مسجد اعرابى

مسجد اعرابى در محله سبزه ميدان لنگرود واقع شده است.

ديگر مساجد عبارتند از:

1ـ مسجد تازه (رشت)

2ـ مسجد استاد رضا (رشت)

3ـ مسجد سرخى (رشت)

4ـ مسجد قديمى چال سرا (شاندرمن)

5ـ مسجد ميرزا على آقا (سيادله شاندرمن)

6ـ مسجد شيخ نشين (شاندرمن)

7ـ مسجد سيد قادر (تالش دولاب)

8ـ مسجد چشمه سرشفارود (تالش دولاب)

9ـ مسجد صيقل سراى پرده سرا (تالش دولاب)

10ـ مسجد ارده رودكنار (تالش دولاب)

11ـ مسجد رودپشت (تالش دولاب)

12ـ مسجد محمد شفيع در شفارود (تالش دولاب)

13ـ مسجد سنگ بست (ماسال)

14ـ مسجد محله ريجان بر (ماسوله)

15ـ مسجد محله سركش عليا (ماسوله)

16ـ مسجد اسد محله (ماسوله)

17ـ مسجد محله كش مرسفلى (ماسوله)

18ـ مسجد قديمى زردل در دهكده زردل (فومن)

19ـ مسجد كولك (فومن)

 

تكايا و حسينيه‏ها

تكيه مزار سيد ابوجعفر

در محله استاد سراى رشت در كنار مزار سيد ابوجعفر برادر رضايى امام حسين واقع شده اما اكنون از مزار اثرى بر جاى نمانده است.

تكيه صيقلان

تكيه صيقلان در محله صيقلان رشت واقع شده است.

تكيه مستوفى

تكيه مستوفى در محله استاد سرا، در شهر رشت در راه بجاركن ميان راسته مسگر و خيابان مسجد صفى و بادى الله واقع شده است. تكيه در كنار مسجد و مدرسه مستوفى بوسيله ميرزا محمد طاهر مستوفى در سال 1242 ه .ق بنا گرديده است و در سال 1368 ه .ق بوسيله آيت الله لاكانى تعمير شده است.

 

مصلى رشت

مصلى رشت در زمينى به مساحت 30000 متر مربع بنا شده است. اين مجموعه عظيم به همت امام جمعه رشت آيت الله احسانبخش بنا گرديده است. اولين نماز جمعه در ساختمان نيمه تمام آن در ارديبهشت ماه سال 1367 ه .ش بر پاى گرديده است.

اسامى تعدادى از حسينيه‏ها و تكاياى استان عبارت است از:

1ـ حسينيه اكبريه لنگرود، خ مطهرى، جنب خانه معلم

2ـ حسينيه تابستان املش

3ـ حسينيه آل محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آستانه اشرفيه، خ نواب صفوى

4ـ حسينيه على اكبر عليه‏السلام آستانه اشرفيه، خ وحيد

5ـ حسينيه امام حسن مجتبى عليه‏السلام كوچصفهان، خ سردار جنگل

6ـ حسينيه امام حسن مجتبى عليه‏السلام رودبار، رحمت آباد

7ـ حسينيه ابا عبدالله عليه‏السلام رودبار، وسط بازار جنب پاسگاه

8ـ حسينيه امام حسين عليه‏السلام رودسر، خ شهدا

9ـ حسينيه جعفر بن محمد عليه‏السلام رشت، سازمان آب

10ـ حسينيه قمر بنى هاشم عليه‏السلام رشت، بلوار امام

نیاز به راهنمایی دارید؟با ما برای سفارش آگهی و تبلیغ خود تماس بگیرید!