بندر انزلي يكي از فعال ترين بنادر در بين 5 كشور حاشيه درياي خزر و بزرگترين بندر حاشيه شمالي كشور مي باشد كه به دليل واقع شدن در مسير ترانزيتي شمال ـ جنوب ، كشورهاي آسياي جنوب شرقي ، حاشيه خليج فارس، جمهوري هاي آسياي ميانه، قفقاز ، روسيه و اروپا از اهميت فوق العاده اي برخوردار است .منطقه آزاد انزلي محدوده وسيعي از شهرستان بندر انزلي  به مساحت  3200 هکتار خشکي تا عمق 2 کيلومتر از دريا و در طول 20 کيلومتر در حاشيه درياي خزر مي باشد  اين منطقه  متشکل از سه بخش مجزا مي باشد که اولي محوطه بندري در حدود 106 هکتار ،  بندر و اسکله انزلي، اداره کل بنادر و کشتيراني گيلان و گمرک را تشکيل مي دهد که در حوزه بندر انزلي مي باشد که اماکن و تاسسات گوناگوني را در بر مي گيرد. دوم  محدوده 946 هکتاري شهرک صنعتي بندر انزلي حسن روددر آن قرار دارد که غالب فعاليتهاي صنعتي در آن متمرکز مي باشد  . و محدوده2091 هکتاري بخش تجارت مي باشد که  داراي مجتمع هاي اداري و تجاري و نمايشگاهي با  2015 واحد تجاري مي باشد و همچنين اين بخش  براي ايجاد اسکل(بندر کاسپين)منطقه آزاد  در نظر گرفته شده  که فاز صنعت و تجارت و گردشگري منطقه آزاد در آن وجود دارد که تمامي تسهيلات و معافيتهاي مناطق آزاد در اين محدوده  طبق قانون اعمال مي شود .
علت اصلي افزايش تجارت درمنطقه آزاد انزلي به علت  قرار گرفتن آن در کريدور شمال و جنوب ، معافيتهاي مالياتي و عدم پرداخت عوارض گمرکي  و نزديکي به بازار مصرف ، صادرات مجد  با ارزش افزوده در روي مواد خام و نيمه ساخته  با کاهش هزينه توليد مي باشد. صنايع فعال در آن صنايع  آهن ،فولاد، مواد غذائي و تنباکو وسايل خانگي توليد محصولات صنعتي مثل زنرانور برقي ،توليد قطعات خودرو ابميوه  ،توليد فيبر ،توليد تابلوهاي فشار قوي بسته بندي توليد ومونتاز وسايل پزشکي  توليد نئوپان و... مي باشد.علاقمندان جهت اطلاعات بيشترمي توانند به آدرس سايت سازمان منطقه آزادتجاري-صنعتي انزلي مراجعه فرمايند.
مزيت‌هاي بندر انزلي:
•وجود فعّال‌ترين بندر ايراني حاشيهء درياي خزر با دارا بودن 10 پست اسكلهء تخصصي كه توان تخليه و بارگيري تا مرز شش ميليون تن در سال را داراست در داخل محدوده منطقه آزاد انزلي
•وجودگمرك انزلي به عنوان يكي از مدرنترين گمركات كشور
•نزديكي به فرودگاه بين‌المللي رشت
•وجود انرژي برق مازاد در استان گيلان با وجود پنج نيروگاه برق
•نزديكي به بنادر شمالي درياي خزر و بنادر اروپايي از طريق رودخانهء ولگا
•دارا بودن فاصلهء نزديك با پايتخت كشور و مراكز و قطب‌هاي صنعتي و جمعيتي كشور به عنوان مراكز توليد و مصرف
•وجود تالاب  بين‌المللي انزلي به عنوان يكي از قطب‌هاي اكوتوريسم كشور
•قطب گردشگري كشور با رقمي بالغ بر سه ميليون گردشگر داخلي و خارجي
•واقع شدن بندر انزلي در مسير كريدور شمال جنوب كه مسير ترانزيتي بنادر هندوستان به هلسينكي فنلاند در شمال- اروپا مسير ترانزيتي كه از نظر فاصلهء زماني سه برابر از مسير موجود ارتباطي آسيا به اروپا; زمان كم‌تري را در بر مي‌گيرد
•نزديكي به شهرك‌هاي صنعتي انزلي و رشت
•نزديكي به ذخاير غني نفت و گاز درياي خزر
•توليد مرغوب‌ترين خاويار جهان
•دارا بودن ذخاير غني ماهيان استخواني و غضروفي به همراه كارخانجات فرآوري محصولات دريايي
•استان گيلان به عنوان قطب محصولات كشاورزي و باغي در محصولاتي چون برنج، مركبات، چاي، زيتون و ابريشم رده‌هاي نخست توليدي كشور را داراست.
•برخورداري استان گيلان از آب و هواي معتدل مديترانه‌اي
•وجود نيروي كار متخصص با كميت و كيفيت بالا
در نهايت منطقه آزاد انزلي بعنوان ظرفيت قانوني براي بهره‌برداري بهينه از امكانات و پتانسيل‌هاي فوق و اضافه شدن فرصتي طلايي به فرصت‌هاي توسعهء اقتصادي- تجاري منطقه و كشور
•مزاياي سرمايه گذاري توليدي در منطقة آزاد انزلي
قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري ، صنعتي جمهوري اسلامي ايران و آئين نامه هاي اجرائي آن  به گونه اي تصويب گرديده که شرايط لازم و کافي براي تحقق سودآوري در سرمايه گذاري و امنيت آن را فراهم نموده است، منطق فعالان اقتصادي در هر نوع سرمايه گذاري برآن است که سرمايه در جايي برود که سود و امنيت داشته باشد، لذا براي تحقق چنين منطقي ، مزيت هايي براي ايجاد انگيزه در  سرمايه گذاران در قانون مناطق آزاد پيش بيني گرديده که عمده ترين آن را مي توان به شرح زير بيان کرد:
1-کليه اشخاص حقيقي و حقوقي که در مناطق آزاد به انواع فعاليتهاي اقتصادي اشتغال دارند، نسبت به هرنوع فعاليت اقتصادي در منطقه آزاد از تاريخ بهره برداري مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت ماليات بر درآمد و دارايي موضوع قانون مالياتهاي مستقيم معاف بوده و پس از انقضاي پانزده سال تابع مقررات مالياتي خواهند بود که با پيشنهاد هيأت وزيران به تصويب مجلس شوراي اسلامي خواهد رسيد.
2-کليه کارگران ، کارفرمايان و کارگاه هاي واقع در مناطق آزاد تابع مقررات اشتغال نيروي انساني در مناطق آزاد مي باشند که هدف از آن ايجاد امنيت سرمايه گذاري و رفع دغدغه هاي سرمايه گذاران مي باشد و لذا قوانين کار و امور اجتماعي کشور در اين مورد قابل استناد نخواهد بود.
3-دراختيار گذاردن زمين کافي با قيمت مناسب از اختيارات ذاتي سازمان هاي مناطق آزاد مي باشد که در اين مورد نهايت توجه را به سرمايه گذاراني که قصد سرمايه گذاري داشته باشند خواهد شد.
4-تأمين مواد اوليه، قطعات يدکي و ماشين آلات مورد استفاده در کارگاهها و کارخانجات داخل منطقه بدون تشريفات گمرکي و پرداخت هر نوع عوارض خواهد بود. به عنوان مثال وارد کردن قطعات خودرو به کشور تا حداکثر 100% حقوق گمرکي دارد ولي وارد کردن همان قطعات در داخل منطقه آزاد معاف از کليه حقوق و عوارض گمرکي خواهد بود.  
5-واردات کالاهاي توليد شده در داخل منطقه آزاد به ساير نقاط کشور تا حد ارزش افزوده در آن منطقه با تصويب هيئت وزيران  از پرداخت تمام يا قسمتي از حقوق گمرکي و سود بازرگاني  معاف مي باشد.
6-ورود کالاهاي که تمام يا بخشي از مواد اوليه آن در داخل کشور تأمين و در منطقه آزاد توليد مي شود از تمام يا بخشي (متناسباً) از حقوق گمرکي و سود بازرگاني مربوط به مواد اوليه داخلي معاف خواهد بود.
7-نقل و انتقال سرمايه از يک منطقه به منطقه ديگر براساس ماده 15 مقررات سرمايه گذاري در مناطق آزاد براحتي امکان پذير مي باشد.
8-نقل و انتقال سهام از يک سرمايه گذار به سرمايه گذاران ديگر و همچنين خروج سود ويژه و مبالغ مربوط به اصل و فرع حاصل از فعاليت هاي اقتصادي از مناطق آزاد با موافقت سازمان براحتي امکان پذير مي باشد.
9-ثبت کليه فعاليت هاي اقتصادي در داخل منطقه در اداره ثبت شرکت هاي هر منطقه توسط سازمان آن منطقه انجام مي شود.
10-در انتقال ارز از منطقه آزاد انزلي به ديگر مناطق آزاد كشور و ساير كشورها محدوديتي وجود ندارد.
11-قراردادهاي واگذاري زمين منعقده بين سازمان و متقاضيان در حکم سند رسمي است  و کليه بانک ها موظفند قراردادهاي مزبور را هم رديف اسناد رسمي پذيرفته و تسهيلات اعتباري و حقوقي مربوطه را اعطاء نمايند.
•مزاياي  سرمايه گذاري تجاري در منطقه آزاد انزلي
1- طبق قوانين مربوطه، تعرفه هاي بندري در محدوده هاي بندري مناطق آزاد مي بايست توسط  سازمان هاي هر منطقه پيشنهاد و از طريق شورايعالي مناطق آزاد تعين و تصويب شود.که اين امر با توجه به وضعيت و شرايط منطقه و با در نظر گرفتن انگيزه هاي رقابتي صورت مي گيرد  و در مقايسه با بنادر ديگر از نظر انعطاف پذيري و کاهش هزينه هاي واردات کالا براي صاحبان کالا فرصت رقابتي و امنيت تجاري  ويژه اي را ايجاد خواهد نمود.                                                  
2- با استفاده از مزيت هاي قانوني مناطق آزاد کليه ماشين آلات و تجهيزات بندري بدون پرداخت حقوق ورودي و براساس قانون منطقه آزاد وارد محدوده بندري مي گردد که اين مسئله موجب کاهش هزينه استفاده از تجهيزات پيشرفته و در نهايت کاهش تعرفه خدمات بندري خواهد شد.
3- کليه شرکت هاي فعال در محدوده بندري از پرداخت ماليات بر درآمد و دارايي موضوع ماليات هاي مستقيم معاف بوده و در نهايت موجب کاهش هزينه ارائه خدمات در محدوده بندري خواهد بود.
4- با اعمال قانون منطقه آزاد و با تصويب هيأت مديره سازمان، سهم سازمان از حقوق ورودي کالاهاي وارده که سهم عمده اي از حقوق ورودي را شامل مي شود مي تواند به صورت ضمانت نامه بانکي دريافت گردد که اين نيز باعث ايجاد انگيزه براي واردات از بندر انزلي و در نهايت يک مزيت خاص محسوبمي شود.
5- علاوه بر موارد فوق کليه فعالان اقتصادي در محدوده بندري تابع قوانين اشتغال ، سرمايه گذاري ، ثبت شرکتها ، بانکي ، بيمه اي مناطق آزاد خواهند بود که قوانين مذکور با هدف جذب سرمايه و  ايجاد تسهيلات براي سرمايه گذاري در مناطق تدوين گرديده و نسبت به قوانين داخل کشور اطمينان بخش تر مي باشد.
•زيرساخت ها و امکانات زير بنايي منطقة آزاد انزلي
از امتيازات مهم منطقة آزاد انزلي، وجود بندر انزلي در سواحل درياي خزر به عنوان جزئي از آن است که داراي امکانات و تأسيسات زير بنايي جهت تخليه، بارگيري و در آيندة نزديک نقش مهمي در کريدور شمال- جنوب (NOSTRAC) خواهد داشت، که عمده ترين امکانات و زير ساخت ها عبارتند از:
•احداث بزرگترين بندرگاه شمال كشور  موسوم به بندر كاسپين كه موجبات رونق هرچه بيشتر تجارت در در کريدور شمال- جنوب (NOSTRAC) را فراهم خواهد نمود.
•با ايجاد راه آهن قزوين- رشت- انزلي و عبور آن از منطقة آزاد ( حمل و نقل ريلي) و ساخت  بزرگترين تقاطع غير هم سطح شمال كشور كه اين بندر را به آزاد راه رشت- تهران متصل    مي نمايد ( حمل و نقل زميني)، اين بندر خود را به عنوان يكي از حلقه هاي گمشده کريدور شمال- جنوب (NOSTRAC) معرفي خواهد نمود.
•شهرک صنعتي حسن رود نيز به عنوان جزئي از منطقة آزاد انزلي با دارا بودن کلية امکانات زيربنايي شامل آب، برق، گاز، تلفن، راه و... تسهيلات لازم براي فعالان بخش صنعت را فراهم نموده است.
•بندر انزلي با  10 پست اسکله به طول 1486 متر با ظرفيت پذيرش حداکثر 5000 تن کالا در روز با کاربري تجاري، رو- رو، غلات، خدماتي و نفتي  و  همچنين دارا بودن پيشرفته ترين تجهيزات بندري و دريايي در حال حاضر محدوده بندري منطقه آزاد انزلي محسوب مي شود
•فرودگاه بين المللي رشت که در 15 کيلومتري منطقة آزاد انزلي قرار دارد. اين فرودگاه با برخورداري از تجهيزات کامل ناوبري داراي باندي به طول 3 کيلومتر و عرض 45 متر بوده و همچنين داراي سيستم و دستگاههايي است که در شرايط ابري و باراني نيز عمليات پرواز و فرود در آن انجام مي گيرد.
•در فاز تجارت منطقه آزاد انزلي كه داراي سه مجتمع تجاري- اداري بالغ بر 2090 غرفه و چهار هكتار پاركينگ در كنار ساحل واقع شده، خدمات بازرگاني شامل صدور مجوز فعاليت، كارت بازرگاني، صدور گشايش اعتبار اسنادي و انواع خدمات ارزي و ريالي به تجار فعال در منطقه  ارائه مي گردد.

نیاز به راهنمایی دارید؟با ما برای سفارش آگهی و تبلیغ خود تماس بگیرید!